T2E_01
タイトル「場面を意識した活動【have to、has toを用いて】

 単元計画
時間 学習活動 支援(○)と評価(◆)
  言語活動の導入  
20 4 言語活動2(読む・聞く)
1グループ4人で、読まれた英文を聞き取り、その状況にあった正しい英文の書かれたカードを取る。

We have no school lunch today.
→ You have to bring lunch.
My room is very dirty.
→ You have to clean your room.
A baby is sleeping.
→ You have to be quiet.
The traffic light is red.
→ You have to wait.
I have a stomachache.
→ You have to go to the doctor.
I don't like carrots.
→ You have to eat them.
I'm not good at tennis.
→ You have to practice hard.
It's rainy today.
→ You have to take your umbrella.
I always play TV games.
→ You have to study very hard.

各グループで全員がカードを読む担当になる。

各グループで一番多くカードをとった仲間を賞賛する。

ワークシートで学習内容を確認する。
カードゲームの仕方を、簡単な英語を用いて説明する。
各グループに色分けしたカードを配付し、代表者が読み上げる黄カードには「have to」を用いた助言の正しい英文も記載する。
 <白カード>
 例:You have to bring lunch.
 <黄カード>
 例:We have no school lunch today.
   → You have to bring lunch.



想定された日常生活の身近な状況を正確に聞き取り、意欲的に適切な助言ができたか。


ALTと協力し、正確に読みとれない生徒を補助する。(前時の復習)


次へ